RSS 2.0

♣ Så många tårar

Titel: Så många tårar
författare: Siv Widerberg och Rukije Ukiqi

bokens baksida:
Rukije är flykting från Kosova. Hon är en vanlig, muslimsk tonårsflivka, som jagats från sitt hemland av skräck för polisförföljerser och krig. Fadern löpte risk att inkallas i den serbiska armén för att gå ut i strid mot sina egna. Han föredrog att lämna Kosova.
Den lilla familjen visste inte mycket om vad de gav sig in på. De hade hört att Sverige var ett bra och demokratiskt land. Men de skulle bli besvikna många gånger...
De flyttades runt från förläggning till förläggning. De försökte fly till Tyskland. De hämtades tillbaka. Pappan utvisades. Resten av familjen levde undangömd ute på landet. I ständig skräck, i ständig oro under två års tid...

Naket och direkt berättar Siv och Rukije tillsammans om denna okända verklighet mitt i den svenska välfärden, i skuggan av Jugoslavien-krigen.

Mina tankar och funderingar:
Jag har läst denna bok två gånger i mitt liv och jag blev lika ledsen och berörd båda gångerna. Nog för att Sverige har sina regler och detta var flera år sedan som ni kanske förstår..
Första gången jag läste denna så gick jag i grundskolan.
många gånger så undrar jag hur folk tänker i denna bok... men jag kan fortfarande inte förstå eller sätta mig in i hur denna flicka verkligen klarade av detta...

boken betyg 5/5

Trackback