RSS 2.0

20 år sedan

idag är det 20 år sedan Estonia förliste.
Varför skulle just det hända? Det är det ingen som vet egentligen.
Men varför kunde vi inte rädda fler? Estonia sjönk för fort, för att hinna rädda så många. Det var över 800 som avled med båten och i vågorna.
 
Jag ska berätta en sak. som jag själv upplevde just då.
Jag var 10 år men det spelar ingen roll.
En av mina vänner var med på den båten tillsammans med sin mamma och pappa. Jag sov ju såklart när båten sjönk, men när jag vaknade nästa dag och fick höra om detta så blev jag helt förskräckt.
Jag visste ju att han var med på båten, jag visste att hans mamma och pappa också var med. Men jag visste också att hans storebror och lillasyster inte var med. Lillasyster hade blivit sjuk innan de åkte till Estland så hon fick stanna hemma med storebror, hemma hos någon släkting.
Storebrorsan ville inte med och sa att han lika gärna kunde stanna hemma med syrran. Och så blev det. Jag kommer så väl ihåg när telefonsamtalet kom och jag svarade såklart. det kändes som om jag redan visste att dom var döda.
 
tyvärr har jag ingen kontakt med någon av syskonen idag, och just idag så hade det varit skönt att få skicka en omtanke och visa mitt stöd för jag vet mycket väl hur det känns att vara utan föräldrar.
De förlorade bara sina föräldrar och sin bror allt för tidigt i livet. Så nu vet ni det.
 
Fotot är taget från google. Men jag har själv sett bokvisiret på riktigt. Det är ofattbart fortfarande! :(

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback