RSS 2.0

Skansen

Idag hade jag ställt kl på halv 7, men somnar om och drömmer något och jag vaknar till och kollar på klockan som är 7.35. Jag upp ur sängen och väcker älsklingen och går sedan och kollar in i Elicias rum. Hon var inte där utan satt vid datorn. :P
Så var det bara att börja packa ner allt och skynda på med kläder osv. Sen börja gå mot tosterö i världens dimma. 
Men det var inte speciellt kallt och de var inte mycket folk ute..  Kenneth kom med Marcus när vi nästan var framme. Karina satt ute när vi kom så vi behövde inte försöka hitta henne. 
sen kom bussen och här kommer första bilden för idag. :)
Elicia ska alltid hålla på med olika miner :P
Det tog en stund innan vi hade kommit till skansen och kommit in och sådana saker. Men här kommer ett collage på det första sakerna :)
Elicia sitter på en sten på marknadstorget. Seglora kyrkan och kyrkhultsstugan samt en staty. 
 
Vid motjärnsgruvan stannade vi för att få i oss lite brunch eftersom vi inte hunnit med det på morgonen. Jag hade ju inte hunnit med något som jag tänkt. 
 
På väg till vargarna mötte vi på en söt liten korre som inte alls var speciellt rädd.. hoppade förbi mina fötter när den skuttade iväg mot nya äventyr. 
 
Eftersom vi inte fick någon skymt att vargarna så fotade jag detta. 
 
Bredvid vargarna hade de dessa getter som vi stod och snackade med lite :P Åtminstone den som är påväg ifrån oss på denna bild. 
 
Sen kom vi fram till lodjuren som hade bebisar. 
Så vackra katter vi har ute i naturen här i Sverige!
 
De fina björnarna. Björnen som leker på de första 2 bilderna är samma björn som sitter med munnen öppen på sista bilden. Den som verkar dryg är en som låg och vilade. 
 
Älgarna låg och sov. Men just denna hade jag väldigt kul åt för den fnös/nyste eller något och Elicia säger helt enkelt prosit. Hahaha, vi skrattade åt det allihop. Även Elicia!
 
Sen såg vi renarna och samevistet!
 
Vi gick förbi lite får, kor och höns och hamnade hos sälarna!
När vi stått och kollat på sälarna ett tag som simmade, solade och lekte så gick vi till lillskansen. 
 
Elicia tyckte det var roligt och gick runt och gjorde massa mys, åkte ruschkana utanför. 
 
Denna köksträdgård gick vi förbi för att komma till ponnyridningen. 
 
I väntan på att rida ponny. 
 
Elicia fick rida på den största hästen idag. vilket hon blev superglad för. Hennes häst hette Trojh.
 
Ett flygplan var dagens karusellåkning. :)
 
Efter det så fick vi till de tropiska stället med apor och fårglar. 
 
Efter detta så gick vi förbi shopen och Elicia fick en enhörning samt en glass. och när hon ätit upp glassen åkte vi den LÅÅÅÅNGA rulltrappan upp till de väldigt gamla husen.
Och där uppe fanns detta roliga. 
 
Eftersom det inte var nå kul däruppe för Elicia så åkte vi ner igen :P
 
Denna fontän fanns utanför Tobak och tändsticksmuseumet.
 
Detta såg vi nere i källaren.. Det är alltså bilder från hur de gjorde cigaretter förr. 
 
Dessa bilder är från en av våningarna. hur pipor såg ut och sådär.
 
Detta är bilderna från olika tändsticksaskar. :)
 
Vi fick ut från skansen när det var ca 1 h kvar innan vi skulle mötas upp igen och då passade vi på att äta upp resten av den goda salladen vi hade med, samt kakor. 

När vi skildes åt när bussen stannat på förmiddagen så fick vi varsin lott.. och jag vann med serie j nr 13. 
Det är första gången jag vunnit och jag tog en toffifeeask. :) 
Sen åkte vi bussen hem. 
 
Min slutsumering var att dagen har varit helt otroligt kul. Marcus var med för första gången och jag tror att även han uppskattade resan idag, fast han var lite krasslig. Älsklingen tyckte det var roligt och lilla hjärtat är mer än nöjd efter dagens besök på skansen! Mest roliga var nog att hon fick rida och åka flygplan. för hon hade ju sååå bråttom när vi gick igenom alla djur :P
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback