RSS 2.0

Heldag på Öland

Första stoppet blev Köpingsvik norr om Borgholm. Här finns det ett stort fält med stensättningar. Man har även funnit saker från Bronsåldern. 
Nu kommer de bli lite av en historielektion här. :P
Stenarna ni ser på bilden närmast är där man avrättade personer genom halshuggning. Iallafall enligt informationstavlan. Men det kan nog stämma om man tänker på hur stenarna är placerade. 
Dessa kallas för Domarringar och är gravar. Efter att de gjort utgrävningar av 3 av dessa 7 som finns här, 
Skickar med bilden på informationtavlan (dock osäker om ni kan läsa den men kanke om ni zoomar). 
Nu kommer lite mer bilder från Köpingsvik
 
 
 
 
 
När vi kände oss klara så åkte vi förbi ett ställe är som hade rea på sportartiklar och de kände vi var ett bra ställe och kolla in. Det resulterade i 2 par nya skor till Elicia, en nu luftmadrass till henne och lite andra prylar. 

När vi lämnade Köpingsvik så svängde vi av vid ett ställe som hette blå rör. Och det visade sig ju vara ett jätteröse som skylten menade på tror jag. Dock är det en ort där också. 
 
Sen åkte vi till Solliden Det var iallafall någon hemma av kungligheterna då flaggan som visar om de är där var hissad. 
Kan ju säga att jag lätt skulle kunna bo är. Så himla vacker miljö, statyer, blommor och runt om fanns faktiskt skog. Så när kan jag flytta?
 
 
Vackra byggnad
Kan säga att denna bänk gillade jag. Fauner som sitter och spelar flöjtar.
 
 
Fanns i en dunge mitt i parken instrument och där stod vi en stund.
 
 
 
 
 
 
Här är flaggan att de är hemma. Tyvärr så fick jag inte med märket på flaggan men ska försöka hitta en länk till den flaggan så ni kan se hur den ser ut. 
En humla. Kameran ville inte riktigt göra de jag ville därför fick jag endast rumpan ;)

Sen åkte vi vidare till Borgholm och gick runt. Elicia provade på att baka bröd på gammalt vis. Blev riktigt gott. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Var mycket historia som vi läste om men det som satte sig mest var de namn som står på guldkronorna i (wall of fame) lokalen på slottet. Båda två av dessa finns med i historien om nyköpings gästabud. ;)
 
När vi gick ner till butiken så hittade jag en bok som jag ville ha. Simba visar slottet heter den och den finns att köpa på adlibris. kolla här
 
När vi kände oss klara med Borgholm fortsatte resan söderut på Öland och vi hamnade nere vid fyren Långe Jan. 
 
Mårten gås och Nils Holgessons träskor 
 
Här under kommer bilder som Fredrik tog upp i fyren. För han var den enda som gick upp.
 
 
 
 
När vi kände oss klara här så valde vi att åka förbi en annan borg men det var stängt så vi åkte hemåt. Stannade i Kalmar och handlade mat och sedan så stannade vi en gång till för att köpa pizza på vägen. de här med online pizza funkar tydligen inte neråt i landet :P
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback