RSS 2.0

Liten metkrok

En ung kille från en liten by i norra Lappland flyttade till Stockholm och gick till ett stort köpcentrum för att söka jobb. Eftersom chefen tyckte att killen verkade trevlig och framåt anställde han honom.

På kvällen efter den första anställningsdagen frågade chefen:

- Hur många affärer gjorde du idag?

- En.

- Bara en? Våra försäljare brukar normalt göra mellan 20 och 30 affärer på en dag. Hur mycket pengar rörde sig affären om?

- 2 342 747 kronor.

- Oj, det var inte illa! Vad sålde du då?

- Först sålde jag en liten metkrok. Sedan sålde jag en mellanstor metkrok. Därefter sålde jag en stor metkrok. Sen blev det ett metspö. När jag frågade var han skulle fiska någonstans svarade han att han skulle åka ner till kusten. Då sa jag att han skulle behöva en båt, så vi gick ner till båtavdelningen. Jag sålde honom den stora Baylinern med dubbla motorer. Därefter visade det sig att hans lilla Honda Civic inte var stor nog att dra den stora båten, så jag tog med honom till bilavdelningen och sålde honom den där 4-hjulsdrivna Chevrolet Tahoen.

- Så du menar alltså att en kille kom in för att köpa en metkrok och du lyckades sälja en båt och en bil till honom?

- Nej, han kom in och skulle köpa tamponger till sin fru, och då sa jag att han lika gärna kunde åka och fiska eftersom helgen ändå var förstörd!


När jag läste den här länge länge sedan så tyckte jag att mannen från lappland var ett riktigt duktig på att sälja :) 
så nu ville jag helt enkelt dela med mig av den :)  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback