Solnedgång 🌇

Plocka majs 🌽

Tog med oss Elicia och åkte till Bärstabäret och plockade majs. Blev bra mycket majs faktiskt.

Minnen på bilden är bara för att hon blev tvungen att ta båda hinkarna med majs.
Men hon tyckte de var superkul så det blir en ny tradition att åka och plocka. Åkte även förbi svärföräldrarna och lämnade några både till svärmor och svägerska.
Insåg att vi troligen inte skulle äta upp så mycket majs som vi plockat.

Men de ska bli så gott 😋

Kolmården och Tropicarium

Ja, vi hade ju bokat in oss på att åka till Kolmården idag och även fast det var regn och rusk så åkte vi iallafall. Vi fick inte så mycket bilder på djur och de flesta djuren höll sig under skydd eller inomhus.
Men Elicia och Fredrik åkte Wildfire iallafall. Samt att vi kollade in delfinerna denna gång då det var öppet. När vi varit där inne i 10-15 min som man fick så vräkte de ner. Nåja, det hindrade inte oss iallafall.

Tropicarium👇
Vi valde även att gå in på Tropicarium denna gång. Elicia valde dock att inte kolla på spindlarna, men klappa rockorna gick bra. Där inne var det ju iallafall torrt och varmt. Haha

Teater i naturen

Repade ute på Jogersö idag med grillning i pausen för de som ville. Härligt med regn och sol om vartannat under dessa timmar.

Efter pausen kom även räddningstjänsten med en terrängbil typ den modellen. Trodde först den skulle till oss men den åkte ut på spåret bakom oss och iväg. Tanken var ju att någon ringt om våran grill som vi använde, men så var inte fallet. Det var någon på typ andra sidan skogen som inte släckt ordentligt.

Fotade China Rise

Snart dags för mina palettblad att flytta in i värmen.
Så fotade dessa 2 för och visa hur de vuxit under sommaren. Ska klippas sticklingar så småningom.

Här är mina andra 3 palettblad samt avokadon

Lilla hjärtat

Det är inte lätt att vara lilla semestermatte när kära Tiger fick gå över regnbågsbron 🌈
Har tröstat och förklarat varför. Har bett henne tänka på annat och även på de mysiga och roliga stunderna med knasbollen.
Hon har frågat hur lång tid de tar att glömma. Men det gör man aldrig. Man glömmer inte någon som man älskat eller stått nära oavsett om de är ett djur eller en människa. Men med tiden försvinner den värsta sorgen och man minns många fler saker med glädje.
Hon har varit med om detta förut med både djur och människor. Men ibland är man för liten fast man är stor för att kunna förstå. Älskade unge! Smärtan du känner i sorgen du har kommer att lägga sig till slut. ❤️

Vila i frid älskade Tiger.

Sov gott Tiger

Idag så åkte Tiger tillsammans med sin matte till veterinären och tyvärr så var gubben så pass dålig, både cancer och något fel på ryggen, så han fick gå över regnbågsbron.
Men hon hade nämnt de innan att var han dålig på något sätt så skulle han få somna in pga ålder. Han var väldigt gammal. Snart 13 och att söva ner en gammal hund för operation kan vara riskfyllt.

Älskade knasboll.
Vi kommer att sakna dig så mycket! Går inte att beskriva den saknaden som kommer att infinna sig när vi tänker på dig.

Men vi har så många minnen tillsammans så plockar fram dessa minnen när jag saknar dig.

Middagen idag blev ett favorit tilltugg för dig. Köttbullar! Elicia sträckte upp en köttbulle mot taket för att ge den till dig. Så gulligt.

Vila i frid älskade knasbollen!

Skolstart

Idag var det dags för Elicia att börja skolan igen efter ett händelserikt sommarlov.
Hon kom hem och var glad och hade naturligtvis massor av papper som skulle fyllas i och lämnas tillbaka till skolan.

Det var papper om kontakt, om hon får vara med på bild, film med namn, samt papper som ska skrivas på om hur man använder skoldatorn.

Åka hem, bada

Elicia har varit på magasinet under helgen mellan 10-18 och idag hämtade vi henne lite tidigare då hon ville följa med och lämna Tiger för hon ville säga hejdå.

Bilderna tog jag tidigare idag.
När vi lämnat av Tiger så åkte vi hem för att både Fredrik och Elicia ville bada. Elicia hade nämligen träffat en ny kompis och vi mötte upp henne med familj. Då visade det sig att mamman var Elicias mentor när hon gick i 3an (tror jag). Det tyckte jag var lite roligt.

Han vägrade

Åkte till Jogersö för att låta Tiger leka med boll och ha långlina.
Men han vägrade att lämna bilen.

Läs texten på bildern här under.

Långa, långa dagen

Vaknade vid 8.30 ungefär. Visade sig att den här härliga veckan man får som kvinna en gång i månaden har kommit. Bra ioförsig.

Vad har vi annars gjort idag? Så lite som möjligt. Glömde ju skriva att jag rengjorde under badkaret igår eftersom de blev lite av en översvämning på golvet när man använde duschen. Ja de kan man ju säga att de var nog ett tag sedan jag gjorde de. Hår från mig troligen över hela silen. Haha. Rent och fint nu iallafall.

Diskat, lagat mat, kollat tv har gjort idag iallafall. Städat undan en del när vi fick reda på att Tiger skulle komma idag. Eller hon frågade eftersom hon ändå skulle till Oxelösund. Så han stannar några dagar.

Sen har jag fotat mina palettblad samt avokado-plantan.

Avokado 🥑 plantan har vuxit bra. Och till hösten får den flytta in tillsammans med alla andra växter som ska få frodas under vintern. 😍

Plantering

Har planterat en del fröer som kom hem under tiden vi var på semester.
Här kommer namnen på de palettblad jag sått.

Premium Sun Chocolate Mint
Jazz Marple
Wizard Mosaic
Superfine Rainbow Color Pride
Black Dragon

Bilder kommer under tiden de växer.

Annars har jag inte gjort så mycket idag. Tvättade imorse.
Fredrik var iväg för att gräva häck idag med.

Fota säljprylar

Vi åkte till svärföräldrarna idag med. Men denna gång så var det för att Fredrik skulle hjälpa till och gräva upp häcken och jag fota saker som ska säljas. Dock så tog jag och fotade två stora saker ett dvd-ställ och en förvaringsgrej med korgar.
På bilderna nedan ser ni sakerna som nu ligger uppe på fb till försäljning.

Elicia fick gosa med Casper som kom och hälsade på också.

En annan sak som gjorde mig lite små ledsen igår var att datorn som jag använder när jag söker jobb samt bloggar har börjat ge upp. Igår kväll så stängdes den av bara sådär. Så snackade med Jonas och vi provade olika saker till att få igång den.
Den startade efter att jag gjort om hela proceduren igen men han skrev som svar att det är lika bra att se efter om en annan ändå för den kommer ge upp snart och då kanske den inte alls startar. Och på den ligger ju alla bilder. Blir nog att skaffa en extern hårddisk snarast och föra över alla bilder.
Men iallafall, våran ekonomi är ju svajig pga att jag är arbetslös. Men svärmor gick iallafall med på att stå för en dator så att jag slipper hålla på med telefon när jag söker jobb. Varför är man så beroende av elektronik för. Alltså allt är ju så mycket smidare med en dator när man söker jobb när man klickar mellan olika sidor och sådär.

Sagt och gjort, vi åkte iallafall in till Nyköping efter att vi ätit lunch som var supergod för att beställa en dator som inte var jättedyr men inte skit billig heller. Så den kan vi hämta ut på fredag.

Senare på eftermiddagen så satte jag mig och fotade en del saker som jag sedan slängde ut på tradera. Eftersom det inte blev/blir någon loppis i år pga covid19 så får man lösa det på andra sätt. En kartong i taget, de som inte blir sålt åker till återvinningen. Men något som är skit för mig är en ädelsten för någon annan. Hoppas bara det mesta går till andra och jag tjänar lite iallafall.

Bygga tält igen?

Haha, ja det är ju så skoj och bygga tält så vi gör det igen fast med andra tältet.
Tanken är att sälja detta 3-manna tält, pga dålig plats för 3 samt packning.

Eftersom vi vill sova på luftmadrass så är platsen små dålig. Så därför valde vi att passa på att köpa ett 6-manna när chansen fanns att köpa begagnat här i Oxelösund.

När vi höll på att riva detta efter fotning så kom Casper (grannens hund) och ville gosa, var i vägen med andra ord, men eftersom vi inte hade tid med honom så la han sig ner och väntade på att vi skulle bli klara.

På eftermiddag åkte jag och Fredrik iväg till Femöre och gick en sväng på 2,5 km. Vi parkerade vid svärfars båthall och hans bil stod där också. Men vi konstaterade att han inte var där utan ute i skogen på trolig svampjakt.

När vi nästan var tillbaka till bilen igen så ringde han och frågade vad vi gjorde i skogen.
Så när vi kom fram så frågade han om vi hittat något, men vi hade ju bara gått en promenad, jag hittar ju aldrig svamp och sedan är jag osäker.
Han gav oss iallafall en halvfull påse med svamp så till middag idag blev det smörstekta kantareller med köttbullar och pasta.

Tack svärfar för svampen! Det var gott!!

Bygga tält för torkning

Idag åkte vi till svärisarna för att bygga upp vårt tält för torkning. et regnade ju dag två på semestern och vi vill ju inte att det ska mögla.
Så vi byggde upp det och drack kaffe under tiden som solen gjorde jobbet med att torka det.

Efter ca 2 h så var det bara att plocka ner tältet och vika ihop det igen. Sen åkte vi hemåt. Dock fick vi vända för vi hade glömt min nyckel som svärmor haft för att vattna växterna och ta hand om posten.

Har inga bilder att visa idag.
Men kan visa en bild på vårat nya tält från semestern igen.

Som tältet står på denna bild så sov Elicia närmast hitåt i ett eget innertält och vi sov mot skogen. Så mycket mer plats och vi fick även plats med packningen.

När det inte blir som de ska...

Vaknade vid 7 och var på toa. Sen la jag mig i soffan igen och vet inte riktigt om jag somnade om men vaknade iallafall till när resten av huset började röra på sig.
Åt frukost och lyssnade på berättaren på Medeltidsveckan. När han var klar så packade vi ihop oss och åkte till Domkyrkan, kände att jag var tvungen att reka lite. Har nämligen fått frågan om att fota bröllop nästa år och jag har tackat ja till den.
Kollade även in reglalierna som blev stulna, men sedan hittade och då var de förstörda, Men bra jobbat av de som reparerade dem.

Sedan köpte vi godis på stan och träffade Monica och Lina. Stallarholmen var nästa stopp.
Vi besökte först Överselökyrka.

Här fanns en loppis en liten bit ifrån så vi gick till den med, Innan de blev Åsa gravfält som lockade.

Tyvärr så var bilderna jag tog för stora för att lägga upp här. Men så kan de bli ibland.

Vackra Mälsåker slott blev nästa stopp.

Vi åkte även förbi Ytterselökyrka för jag ville se vart en person som betytt en del för mig när jag var liten låg begravd. Kommer ett eget inlägg om det senare med bild på gravstenen också.

Sedan åkte vi vidare till Toresundskyrka och kollade hur de såg ut vid gravarna.

Sista anhalten blev Kärnbokyrkoruin i Mariefred.

Sen så blev de Marvikarna men där var de tyvärr fullt med folk och här var ju även platsen vi tänkt tälta på, men pga så många människor och tält så åkte vi vidare. Vi hittade heller ingen annan plats att sova på så vi valde att åka hem.

Blev middag på balkongen och filmmys innan läggdags.

Slappardag

Ja, man behöver det ibland. Johanna tog med sig Elicia och resten av barnen ner till badstranden. Jag var helt slut och kände inte alls för att gå ner i stekande sol.
Så både jag och Fredrik stannade hemma med Jonas. Jonas drog senare iväg till jobbet och vi väntade på att Johanna och barnen skulle komma hem. När de kom hem så blev de kaffe, plocka ihop och sedan åka vidare för en natt hos Monica, Marcus och Kenneth.

Marcus var den enda som var hemma så skickade iväg honom och Fredrik till affären för att köpa någon mat. När de kom hem så började jag med maten. Potatisgrating med kotletter och beasås.

Hängde framför tvn resten av kvällen, tills de var dags att sova.

Inga bilder togs denna dag. Haha
Trodde jag tagit på Elicia och William, men de hade jag tydligen inte. Nåja.
Då blir de mer bilder nästa gång iallafall.

Ny dag, nya äventyr

Gick upp vid 7 och packade ner tält och gick till bilen för frukost.
Började resan mot Sorby fornborg, men när vi kom till avfarten så kom det ett hinder. Trafikvakten gav oss tipset att åka runt. Vi kom till Rytterne kyrkoruin istället och hoppade sedan över Sorby helt enkelt.

Sedan åkte vi till Tidöslott, men blev bara en promenad i parken då vi var där på tok för tidigt. Men vi har ju valt att inte göra saker som kostar pengar denna semester förutom bensin och mat som har fått kosta. Där var det massor av vildkaniner. Så söta. Elicia blev ju helt salig bland alla dessa sötnosar.

Sedan blev de in till Västerås. Tanken var att kolla in slottet, men de såg så sjukt tråkigt ut så vi valde kyrkan istället. Nu kommer det massor av bilder från Västerås. Så ni vet. Haha

När vi kände oss klara här så blev det Frösåkers Brygga. Det var riktigt häftigt kan jag säga.

Anundshög blev nästa plats för oss och här var Gycklargruppen Trix och spelade in eldshowen som visades på medeltidsveckan igår. Denna plats var mäktig kan jag lova.

Här är bilden från platsen där Trix höll till.

När vi kände oss klara här så fortsatte resan via Enköping till Strängnäs. Där vi skulle flytta in en natt hos familjen Stenbom. Måste ju passa på att träffa gudsonen när man ändå är i Strängnäs.

Blev middag och soffhäng och en massa snack. Senare på kvällen blev de rabarberpaj och Monica kom förbi.

Resan fortsätter

Vaknade strax innan kl 7, gick upp och på toa och sedan började vi packa ner tält och äta frukost innan avfärd. Första anhalten blev Rökstenen.

Sedan stannade vi till vid Heda kyrka, då jag ansåg att den var rätt häftig.

Stannade även vid Alvasta pålbyggnad och fotade lite. Då kom regnet.

Ruinen av Vårfruklostret blev nästa stopp efter att ha åkt fel och upp över Omberg och grejer. Haha. Så vi passade på att ta detta kloster påväg mot Hästholmen.

När vi kommit till Hästholmen så visade det sig att 31an glass och kök inte hade öppnat ännu utan öppnade 11 vi var där typ 10.10 så vi fick roa oss lite först. Blev hamnen, hällristningar och lite lek i lekpark.

På 31an glass och kök åt jag mango och hasselnötsglass. Satan vad god glass de hade. Den är hemlagad. Åker ni förbi eller väljer Hästholmen stanna där och ät glass. Så värt det.

Borghamn var regnigt och kollade endast in Drottning Ommas fornborg om bara var ett röse innan vi åkte vidare till Vadstena.
I Vadstena blev de först en secondHand butik innan vi gick en sväng till slottet.
Sedan blev de lite mackor innan vi åkte vidare till Klosterkyrkan och gick runt där i krokarna. Elicia hoppades på att hon skulle få se en nunna men det kanske hon får se någon annan gång.

När vi kände oss klara så blev det Stora sundby slott innan vi färdades till sovplats nr 2

Kan säga att jag blev överförtjust i detta slott.
Vi campade på Botten strandbad i Kungsör. När vi kom dit var det 2 ungdomar, en pappa med 2 grabbar och en som "städade" stranden.
Så vi började med maten, käkade och reste tält och kollade på Medeltidsveckan live. När det hade mörknat hörde vi ungdomar, när de sedan gick så kastade de en kotte på tältet.

Allt för nu. Nästa inlägg kommer så fort som möjligt. :D

Resan börjar nu 😀

Vi började semestern med att åka via skenäs och över där med bilfärja.

Besökte strutsfarmen där vi kollade på både ungar, tonåringar och vuxna strutsar. De hade även grisar, hönor, vaktlar och kaniner. 😀 Vi köpte en stekkorv av struts och även en salva. Elicia passade även på att prova att sitta i de stora möblerna.

Sen åkte vi vidare mot kalkonfarmen på Vikbolandet, där inne luktade de vidrigt. Vi såg både små och vuxna kalkoner också. Satte oss en bit ifrån och åt lite mackor och kollade på alpackorna som gick mittemot farmen.

Vi åkte förbi Å kyrkoruin innan vi åkte bilfärja vid Stegeborgs fästning vidare mot Söderköping och Smultronstället för glass.

På väg mot första tältplatsen så stannade vi till vid Bjälbokyrka.

Här fanns en minnessten till Birger Jarl, samt fakta om Bjälboätten. Även 2 runstenar fick vi på bild. 😀
När vi varit här så letade vi upp en affär för att göra de nödvändiga köpen för middag denna dag. Sedan blev de Naturreservatet vi skulle sova på. Stället hette Tåkern. När vi kom dit lagades de mat och byggdes tält. Kan säga att strutskorven var sjukt god med pasta och ketchup och senap samt sallad.
När tältet stod klart

När tältet stod klart och maten var uppäten och disken diskad så blev de en promenad runt området. Elicia gjorde en hinderbana, vi gick Prinsessans Estelles sagostig och kollade på solnedgången från fågeltorn.

Lång dag

Har kollat en del på medeltidsveckan digital. Men annars så har vi städat, varit till återvinningen och där hittade jag 5 krukor som såg likadana ut. Älskar återvinning!

När vi varit där var vi till svärmor med nyckeln hem till oss då hon ska passa blommor och post. 😊
Sen blev de ica och införskaffa lite mat som funkar att ha när man tältar. 😍Blir en billig semester än de brukar då vi kommer skippa campingar och har kollat upp vad som gäller på olika ställen. 😊

Provtagning

Var iväg för provtagning i Nyköping idag för kommande påbörjan av en ny ivf-behandling i höst (förhoppningsvis).

Det gick ju strålande.

Fredrik fick också ta samma blodprover som jag. Men de blev lite felstickning på honom så han har fått blåmärke.

Tiger åkte hem

Idag var det dags för lilla gosegrisen att få åka hemåt till sin familj. Han blev så glad när han fick träffa hans barn och sin mattemamma. 😍 Kärlek på hög nivå.

Han är ju ändå varit hos oss i 2 veckor. Så inte konstigt att han längtade hem.
Blev dock en dag utan foton. Vi har packat och grejat för på tisdag åker vi på semester. 👍😊

Stickling, loppisar och bad

Skaffade en stickling av palettblad igår. Här är den.

Jag och Fredrik var iväg på 4 loppisar och kikade efter krukor. Men jag hittade endast dessa.

Senare på kvällen blev de strandstuguviken för att bada. Jag satt på stranden med Tiger medans Fredrik och Elicia badade.
Tiger blev lite nervös när de var en hund där men den höll avstånd fast den var lös. Och satt nere på hundbadstranden och brydde sig inte så mycket om Tiger alls. En hund helt i Tigers smak.
På bilden ser ni den fina vovven som höll avstånd till Tiger. 😍

När vi sedan lämnade stranden så mötte vi 6 st små bjäbbare. Alltså de skällde alla 6 på Tiger och de gillade han inte.