RSS 2.0

Glimmingehus

Nu har vi varit och kollat på Glimmingehus och även gått en guidad tur. 
Är ni intresserade så kan ni googla på glimmingehus där för att få lite mer historia än de jag delar med mig av på bilderna. 
 
 
 
Här har ni skyltarna innan man kommer över bron och in på själva borggården.
 
 
 
 
 
 
Dessa bilder togs innan guidade turen startade. Flummiga bilder är ofta de roliga och bästa bilderna :P
Nedan följer bilderna i rätt ordning med siffrorna och inte i den ordning vi gick. För att göra de lättare för er att följa med i den historien. 
 
Köksdelen låg alltså längst ner. och i den andra änden av längst ner var förrådet med mat, vin osv. 

Borgstugan var där soldaterna samlades och ligger precis över köksdelen. 


Här är då vapenskölden som satt ovanför dörren in till hans sovrum.


 
 
Stora Salen där de hade festligheterna. 

 
 
Här bodde alltså frun i huset. Många fina utsmyckningar. 

Ber om ursäkt för denna bild som blev supersuddig. Men man kan urskilja vad som står iallafall.. Högt upp i borgen så höll iallafall Soldaterna till för att försvara borgen. 


 
Elicia fick kavla ut lite deg och sedan gräddades det som på bilden av en kvinna där. Elicia malde även korn till mjöl vilket inte görs så mycket förhand längre. Lite slitigt men hon tyckte det var kul. 
Brödet som hon håller i handen var salt med smak av lite kanel. Helt okej.

Det var en vallgrav runt hela borgen. Och i vattnet fanns det fiskar men vattennivån var väldigt låg så man såg ofta ryggen på fiskarna ovanför vattenytan. 

Detta var den sista bilden och jag tyckte det var lite häftigt att jag fick med trollsländan på bild. För strax efter så flög den iväg. Trodde faktiskt inte att jag fångat den på bild. 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback