RSS 2.0

Genus - OM arbete

Visste du att:

  • Skillnaderna i inkomster mellan killar och tjejer grundläggs redan i åldern 16-19 år.
  • Killar äger saker för högre värden än tjejer. Tjejer lägger mer pengar på mat, telefon och möbler, killar på bensin, skivor, video, läsk, snabbmat, alkohol och spel.
Fakta om IT-branschen
  • Fler män än kvinnor har tillgång till dator hemma och använder internet minst en gång i veckan: 50,6% jämfört med kvinnor 36%.
  • Män dominerar i IT-relaterade tjänsteföretag (72%). Vilka framtida konsekvenser tror du att det får att fler killar än tjejer jobbar med IT?
Obetalt hemarbete

Dagligt hushållsarbete - ett riksgenomsnitt för kvinnor och män i alla åldrar och hushållstyper:

  • Matlagning - kvinnor 46 min, män 25 min
  • Diskning och avdukning - kvinnor 20 min, män 10 min
  • Tvätt - kvinnor 18 min, män 4 min
  • Underhåll av bostad och trädgård - män 40 min, kvinnor 20 min
  • Inköp - kvinnor 28 min, män 23 min
  • Män och kvinnor delar arbetet i hemmet mer lika idag än för 30 år sedan. Det beror inte framför allt på att män gör mer utan att kvinnor gör mindre hemma än förut.

Visste du att:

  • Jämställda familjer håller längst, om pappan är föräldraledig med första barnet minskar risken för separation.
  • Ju högre utbildad pappan är, desto större är sannolikheten att pappan tar ut mer föräldraledigt.

Är det obetalda hemarbetet fördelat på detta sätt?
Hur tror du att det är i IT-branschen? Tror du att de ser ut som det står?
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback