RSS 2.0

Genus - Reklam och Sammanfattning

“Goda” råd om du vill lyckas som modell i reklamfoto branschen

  • Tjejer: Satsa på att vara läckra, husliga och anpassa er efter männen. Var vacker i obestämd miljö (60% av all reklam med kvinnor). Det spelar ingen roll vad ni gör reklam för men låt bli yrkesarbete.
  • Killar: Det är bra om ni utövar ett yrke (25%) eller framstår som experter på ett område (11%). Låt bli papparollen.


Fakta om reklam

  • 89% av reklamen hade en manlig berättarröst.
  • Kvinnorna i reklamen var mellan 21 och 30 år, bara en tredjedel av männen var i samma ålder.
  • 35% av kvinnorna och 11% av männen uppfattades som attraktiva.
  • Kvinnor var dubbelt så vanliga i reklam som anspelar på sexuell attraktion.

Sammanfattning

Det är inte jämställt i Sverige, vilket är till både tjejers och killars nackdel. Några exempel på hur det ser ut när man jämför gruppen tjejer och killar är:

  • Tjejer har bättre betyg, sämre självförtroende och mår sämre i skolan medan killar tar mer plats i klassrummet. Färre killar tar examen från högskolan samtidigt har tjejer färre möjligheter till chefsjobb.
  • Arbetsmarknaden är könssegregerad, bland de tro vanligaste yrken för killar respektive tjejer finns inte ett enda gemensamt.
  • Män tjänar i snitt mer än kvinnor och i samhällets topp finns främst män.
  • Kvinnor gör mer av det obetalda hemarbetet än män medan män oftast har sämre relation till barnen och tar ut mindre av föräldraledigheten.
  • Nästan alla som sitter i fängelse är män. Killar är mest utsatta för våld och hot medan tjejer är mer rädda för att gå ut på kvällen. Män lever kortare liv, dubbelt så många män som kvinnor dör av olyckshändelser och är generellt ensammare. Kvinnors ohälsa ges ofta psykiska förklaringar.
  • Media i Norden ger män tre gånger så mycket utrymme som kvinnor. Tidningar säljer ofta lösnummer genom könsstereotypa budskap.
  • Språket är inte könsneutralt. Det finns i engelskan över 200 ord för lösaktiga kvinnor en bara runt 20 för män.

Vill du jobba som modell?
Vad tycker du om denna sammanfattning i slutet?
Kommentera gärna. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback