RSS 2.0

Frågor om ivf

Ja, jag har fått några frågor som handlar om just ivf. Ska svara på de tänkte jag.

1. Hur funkar utredningen innan man får ivf?
Svar: Man börjar med att ringa den klinik man vill för inskrivning. Vid första mötet så tas blodprov och man får frågor om hur samlaget och sådant funkar. Man gör flera möten för gynundersökning, tester för könssjukdomar. När alla svar har kommit så får man göra en spolning i underlivet. I mitt fall funkade inte det och då betyder detta att äggen inte kan ta sig via äggledaren för att kunna befruktas.

2. Gör en spolning ont? (egen fråga)
Svar: För mig gjorde de inte ont, men de kändes obehagligt, men ja kanske inte så konstigt egentligen. 

3. Gör äggplocket ont?
Svar: Jag vet att jag skrev ett inlägg om just äggplocket, men svarar ändå på frågan.
10.00 tog jag smärtstillande i form av 2 Alvedon samt 1 oxynorm som även skulle vara lugnande. Under äggplocket så får man smärtlindring och det är upp till dig om de har ont eller inte. Jag ville inte ha mycket smärtlindring. Jag är rätt kaxig. Men tyckte inte de gjorde ont med den smärtlindringen jag fick. Men tyckte däremot att de var obehagligt när äggblåsorna "pickades" sönder för att kunna suga ur äggen.

4. Var det inte långt att åka?
Svar: Vi valde Örebro för att slippa åka via Stockholm till Uppsala. Det är en restid till Örebro på lite över 2h vilket kan vara jobbigt. Speciellt när man måste åka sjukt tidigt på morgonen. Men det finns en anledning och det är för att de ska gå så smidigt som möjligt med allt. Men tror att tiden för att vara på plats är liknande på vilket man än väljer. Men planera in resan. Åk dagen innan och bo på vandrarhem eller hotell. Kom ihåg att kvinnan får inte köra bil och ska vara ledig samma dag som äggplocket även mannen ska stanna hemma då kvinnan inte får vara hemma ensam om något skulle hända samt att kvinnans kraft ska gå till att gå på toa och äta annars är de soffläge, sängläge och vila.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback